vrijdag 9 mei 2014

lesfasenmodel 3D

 Onze 3D les:

Voorbereiding
Context
* Belevingswereld: Kinderen in groep 5 zijn nog veel bezig met Pasen. Pasen past door de eieren en de dagen waarop het valt binnen het thema ‘Lente’. Tijdens Pasen versieren kinderen thuis ook eieren en worden er in veel gezinnen ook eieren verstopt en gezocht.
Basisplan
* Opdracht en randvoorwaarden: Er is al een eerdere les geweest om kinderen een ovaalvorm van papier-maché te laten maken. De leerlingen mochten zelf de grote en vorm bepalen van hun papier-machévorm. Deze les is de opdracht als volgt: Verf en versier dit ei zo dat het voor jou het mooiste ei is wat je ooit heb gezien. Randvoorwaarde is dat je geen papier-maché meer mag zien, dus alles geverfd of versierd moet zijn. Ook moeten er 2 verschillende soorten materialen gebruikt worden om het ei te versieren.
Doelen
* Beeldend doel: De leerlingen kunnen nadenken over welke kleuren zij bij elkaar vinden passen. Daarnaast kunnen ze zelf kleur mengen met verf.
* Technisch doel: In de eerste les kunnen kinderen zelf aan de slag met papier-maché. Na deze les weten kinderen welke materialen goed blijven zitten op papier-maché.
Receptie
/Oriëntatie
Introduceren
*Beeldcultuur: Zie bijlage met de beeldcultuur vragen. De startvragen en de bijbehorende afbeelding wordt gebruikt.
*Beeldaspecten: Bij de 4e afbeelding van beeldcultuur wordt gevraagd welke beeldaspect het belangrijkste is? Daarbij alle beeldaspecten doornemen met de kinderen.  Antwoord is kleur. Daarna door na het 4e en 5e plaatje van beeldcultuur, hierbij wordt bekeken hoe de kleur invloed heeft op de afbeeldingen. De kleuren die gebruikt zijn in de afbeeldingen, zijn onverzadigde kleuren.

Informeren
*Beeldbeschouwen: Zie bijlage met de beeldcultuur vragen. De analyse vragen, onderzoeksvragen en speculatieve vragen worden hierbij gesteld aan de kinderen.


Instrueren
*Beeldend Probleem : Kinderen hebben voorbeelden gezien van paaseieren, maar moeten zelf bedenken wat zij zelf het mooiste ei vinden. Van het mooiste ei  is dus geen voorbeeld.

Productie
/Uitvoering
Observeren
Beeldend Vermogen

Begeleiden
Werkprocessen

Afronden
Tijdsmanagement
Reflectie
/Nabeschouwing
Nabespreken
Reflecteren

Beoordelen
* Beoordelingscriteria (matrix)

Nb. Alleen de matrix maken.


Presenteren
Presentatievorm
Evaluatie
Evalueren
Opdracht en randvoorwaarden



Rubrix



Bijlage beeldcultuur en beeldaspecten


Geen opmerkingen:

Een reactie posten